Star Wars Battlefront 2 en Overwatch in het vizier van de Belgische kansspelcommissie
19 november 2017
Star Wars Battlefront 2: videogame of kansspel? De kansspelcommissie onderzoekt het
De laatste jaren is bij de ontwikkelaars van videogames een populaire strategie geworden om virtuele kluizen, de zogenaamde lootboxes, te incorporeren. Het einddoel? Een verhoging van de emotionele investering. Het werkt als volgt: om in het spel verder te kunnen, of om bepaalde iconische personages speelbaar te maken is het noodzakelijk deze lootboxes te deblokkeren. Kortweg gezegd is het onmogelijk om een spel in zijn geheel te spelen zonder het openen van deze lootboxes. Star Wars Battlefront II, net zoals Overwatch eerder al deed, brengt dit principe echter naar een heel nieuw niveau. Er bestaat nu de mogelijkheid om tegen betaling deze lootboxes te openen. Een manier van werken die voor een storm van kritiek zorgt.
Battlefront II: 4 528 uren spelen of 2 100 dollar betalen
Microtransacties, zoals het aankopen van lootboxes, zijn een integraal deel geworden van zo goed als elk nieuw spel die naam waardig. Het principe is altijd hetzelfde: tegen betaling wordt een deel van het spel gedeblokkeerd of naar een hoger niveau getild. Het zijn ook die microtransacties die nu door de
Belgische Kansspelcommissie onderzocht worden.
Electronic Arts en DICE, de ontwikkelaars van Battlefront II, hebben ervoor gekozen microtransacties belangrijker dan ooit te maken in het nieuwe spel. Belangrijk om weten is dat u als speler niet verplicht bent om gebruik te maken van deze aankoopopties. Een alternatief is bepaalde personages vrij spelen simpelweg door vaak en lang genoeg van de multiplayer gebruik te maken. Zo duurt het minstens 40 uur om Darth Vader en Luke Skywalker te ontgrendelen. Alles samen speelt u dan ook zo’n 4 528 uur om alle extra’s en figuren speelbaar te maken. Kiest u voor de weg van de lootboxes? Dan bent u zo’n 2 100 dollar kwijt en dat is toch al een behoorlijk bedrag. Eenzelfde soort systeem werd eerder ook al door Overwacht geïncorporeerd in hun spel.
Momenteel is de Belgische Kansspelcommissie dan ook druk bezig met te onderzoeken of dit type transactie wel legaal is in België. Betalen voor willekeurige inhoud om toegang te krijgen tot hogere niveau’s is volgens Peter Naessens, commissiedirecteur, exact wat een kansspel is. Een systeem vergelijkbaar met gokken en dus onderworpen aan bepaalde regels.
De uitleg van Electronic Arts
Electronic Arts gaf na een hoorzitting betreffende het onderzoek de volgende verklaring: “Het creëren en ontwikkelen van leuke en gebalanceerde spelervaringen is voor EA altijd de belangrijkste prioriteit geweest. Het Battlefront 2- systeem is absoluut geen kansspel. Het succes van een speler hangt niet af van de aankoop van extra inhoud. Het is mogelijk om lootboxes te winnen zonder geld uit te geven en door simpelweg te spelen”.
Desondanks hebben EA en DICE al aangekondigd bepaalde elementen aanwezig in het spel te herzien, meer opties te voorzien en het gebruik van microtransacties terug te schakelen. Ook geen slechte zet: zowel EA als Blizzard zouden kunnen worden gedwongen een fikse boete te betalen als het Belgische onderzoek hen schuldig bevindt aan het publiceren van kansspelen.